Aankoopanalyse en -advies

Zijn we het eens? Is aankoop een strategische pijler van uw organisatie of mag het dat worden? Prima. Laten we daarmee verder aan de slag gaan.

Of het nu gaat over uw bestelprocedure, over onderhandelingen rond prijzen en voorwaarden of een innovatieproces in samenwerking met een van uw leveranciers, de bottomline blijft: Elke euro die u bespaart, hoeft u niet te verdienen. Een geoptimaliseerd aankoopbeleid maakt ruimte vrij voor investeringen in de kernactiviteit van uw onderneming. En daar draait het tenslotte om, toch?

ABC-aanpak
Stap voor stap gaan we voor een duurzaam eindresultaat. We starten met een Analyse van de huidige pijnpunten en samen Bepalen we een plan van aanpak. Daarna begeleid ik u doorheen het veranderingstraject (Consultancy & coaching) en uiteindelijk neemt u zelf de teugels in handen.

Onze samenwerking kan meerdere vormen aannemen. U kiest.

Projectmatig aankoopadvies
Wat kan er beter binnen uw aankoopafdeling en welke tools hebt u nodig om die verbeteringen door te voeren. Dat zoeken we uit op projectmatige basis.

Via een scan van uw aankoopfacturen en interviews met betrokkenen over de bestaande processen, krijgen we een duidelijk zicht op de situatie ‘as is’. Daarop volgt gedocumenteerd advies over een ‘to be’-model op maat van uw onderneming.

Enkele voorbeelden:

  • Zijn uw processen goed opgezet en worden ze ondersteund door de juiste tools?
  • Maakt u de juiste aankoopbeslissingen?
  • Hoe onderhandelt u over nieuwe voorwaarden met bestaande leveranciers?
  • Zit er een logica in uw uitgavenpatroon?
  • Wat wordt er precies aangekocht, wanneer, hoeveel en door wie?
  • Worden offertes en contracten voldoende kritisch uitgeplozen?

Procesoptimalisatie
Als u wilt, kunnen we aankoopadvies meteen vertalen naar procesoptimalisatie. Dat is de concrete uitvoering van het ‘to be’-model. Niet enkel worden de bestaande processen meetbaar verbeterd, ook de ondersteunende tools worden grondig onder de loep genomen en waar nodig aangepast of zelfs vervangen.

Een optimaal proces is zo ingericht dat met minimale inspanning en kosten een maximaal rendement wordt behaald. Verhoogde efficiëntie en productiviteit zijn een onmiddellijk gevolg van een goed voorbereide procesoptimalisatie. En verbeterde klantgerichtheid uiteraard. Dat zou altijd en overal de focus moeten zijn.

Opleiding en coaching
Een veranderingstraject leidt soms tot onrust bij uw medewerkers. Een korte periode van coaching en gerichte opleiding zorgt ervoor dat iedereen zich betrokken voelt en met het nodige zelfvertrouwen de nieuwe manier van werken overneemt.

Op maat gemaakte opleidingen kunnen gaan over:

  • Omgaan met nieuwe processen of systemen
  • Onderhandelingstechnieken
  • Overheidsaankopen
  • Indirecte aankoop
  • Marktonderzoek
  • Lastenboeken schrijven
  • Gerichte vaardigheden voor nieuwe medewerkers

Interim management
Is uw aankoopverantwoordelijke tijdelijk afwezig? Is hij/zij al uit dienst en bent u nog steeds op zoek naar een vervanger? Moet er een tijdelijke piek in workload opgevangen worden?

Contacteer me gerust als u op zoek bent naar een tijdelijke vervanger. Senior Purchasing Management, ICT Procurement, noem maar op. Dankzij mijn jarenlange, brede ervaring en passie voor alles wat met aankoopbeleid te maken heeft, is mijn inwerktijd beperkt zodat er snel resultaten geboekt worden. Samenwerken met nieuwe mensen? Ik doe niets liever.

We spreken af hoe mijn activiteiten gedocumenteerd zullen worden, zodat een opvolger ze snel kan overnemen. Ook een opleidings- of coachingtraject is mogelijk.

Vragen over duurzaam aankoopbeleid? Laat het me weten.